Alle categoriën Inspiratie Persoonlijk

Yucatan Mexico 2019

Wat waren we er aan toe. Afgelopen zomervakantie zijn wij als gezin niet weg geweest, sterker nog…ik en mijn man hebben de hele zomer doorgewerkt. Voor de kinderen was dat natuurlijk behoorlijk ruk dus we beloofden om het goed met ze te maken, we boekten een vakantie naar Yucatan in Mexico. Nog niet eerder waren we zo ver van huis maar het land leek ons zo gaaf dat we die 12 urige vliegreis er graag voor over hadden. Bij de stoelreservering zorgde ik er echter wel voor dat ik absoluut níet in dezelfde rij als mijn man zou komen te zitten. Want die heeft de woorden “stress” en “7 kleuren…” uitgevonden volgens mij 😅

“Back in line, senorita”

De heenvlucht viel ons 100% mee. Na 12 uur en een tussenlanding op Cuba kwamen we aan in Cancun. Recht het vliegtuig uit en BAM, meteen de tropische vochtige warmte in. Dat was wel even wennen, poeh hee. Mijn haar wat ik vantevoren onder handen had genomen met de stijltang schoot meteen spontaan in de meest onmogelijke kroezige krullen. Bij de douane liep het vervolgens niet echt van een leien dakje, alle paspoorten werden handmatig gecontroleerd en ze namen er echt hun tijd voor.

Na ruim een uur wachten in de rij werden we vervolgens ook nog teruggestuurd omdat we een formulier niet hadden ingevuld, Dat hadden we thuis online al gedaan en uitgeprint en dat zou voldoende moeten zijn volgens het reisbureau. Maar nee, natuurlijk was dat niet zo…het moet ook niet te makkelijk gaan hè. En daar sta je dan, je verstaat geen woord Spaans, bent zo moe en misselijk als maar zijn kan en het zweet druppelt langs je veel te warme PUMA trainingspak naar beneden. Dus krabbelden we achter in de rij in een handschrift wat totaal onleesbaar was die overbodige informatie op het formulier en we konden gaan. Laat de vakantie maar beginnen!

Offline

We verbleven in het geweldig mooie RIU Yucatan, een all inclusive resort vlakbij Playa del Carmen op het mooie schiereiland Yucatan wat voor 90% nog uit jungle bestaat. Dankzij het vochtige warme klimaat (de temperatuur komt er overdag nooit onder de 30 graden) is het overal ontzettend groen en leven er de meest prachtige imheemse diersoorten. Aan de ene kant was er dus het strand en op slechts een steenworp afstand stond je middenin de jungle.

Gelukkig hadden we amper last van jetlag en konden we de dag erna heerlijk lui aan het strand liggen. Ik was overweldigd door hoe mooi het daar was. Alles was zo groen, het strand parelwit en de zee azuurblauw, echt prachtig! De eerste dag deelde ik nog foto’s in mijn Instagram Stories. Ik kreeg op die paar foto’s al veel leuke reacties, echt zo lief. Alleen merkte ik dat ik veel op mijn telefoon zat en dat wilde ik eigenlijk niet. Ik wilde juist meer genieten van het daar zíj́n met mijn gezin. Vandaar dat ik besloot om social media even “on hold” te zetten. Uiteraard deel ik nu alsnog deze mooie plaatjes en een klein (mwa…🤔) reisverslag met jullie, kijken jullie mee?

All you can Schrans

Sommige mensen zijn echte backpackers, die gooien een rugzak op hun rug en trekken zo een heel land door. Wij niet. Mijn man is Turks en die heeft echt haat aan kamperen. Als we met kennissen praten die ons proberen te overtuigen dat kamperen écht superleuk is geeft hij altijd hetzelfde antwoord. “Heb je ooit een Turk gezien die met een wc rol over de camping loopt? Nee? Nou, precies.” Een fatsoenlijk bed, eigen douche en wc is toch echt wel een pré voor ons. Meestal zitten we dan in een stacaravan of een huisje. De ene keer pakt dat beter uit dan de andere

Omdat we deze keer echt een super relaxte vakantie wilden boekten we een ultra all inclusive resort. All you can eat and drink en ook wannéér je maar wilt. Zeker met 3 kids was dat echt superfijn. Maar 2 weken alleen maar aan een zwembad liggen is ook niet echt iets voor ons. Daar vlieg je niet zover voor weg want dat kun je in Spanje net zo goed… Na een paar dagen lam liggen bij het zwembad en volop cocktails uitproberen trokken we er dan ook op uit.

RIU Yucatan in Playa del Carmen

Rijden in Mexico

Voordat we naar Mexico vertrokken hadden we wel al wat huiswerk gedaan. We hoorden hele uiteenlopende verhalen over zelf rondrijden in een huurauto in Mexico. Sommigen zeiden dat het geen enkel probleem was maar we hoorden ook andere verhalen. De wegen zouden er slecht zijn en dan nog die politie… Die haalden regelmatig toeristen aan de kant om ze te bekeuren om wat voor onzinnige reden dan ook. Maar ook dát viel ons 100 procent mee. We zijn geen 1 keer aangehouden en dat terwijl we in 4 dagen tijd maar liefst 1000 (!) kilometer hebben afgelegd. De wegen however…die waren op sommige trajecten inderdaad een maanlandschap. Gigantische kuilen die je pas zag als je er met een harde knal in terecht kwam. En verkeersdrempels (tope’s) die niet aangekondigd werden waardoor je bijna gelanceerd werd.

Maar al met al een dikke aanrader hoor. Door niet met de standaard busexcursies mee te gaan konden we onze dagen kwa tijd zelf indelen. Bovendien waren we veel goedkoper uit.

Tulum

Onze eerste dag met de huurauto brachten we door in Tulum. Tulum is een heel laid-back stadje op een uurtje rijden van het übertoeristische Playa del Carmen. Het ligt op een 12 meter hoge klif aan de Caribische Zee en de stranden zijn echt parelwit. 1 van de bezienswaardigheden in Tulum die op het lijstje stonden waren de oude Maya ruïnes. Dit was dan ook onze eerste bestemming.

Maya ruïnes bij Tulum

Mijn man heeft echt een megagrote interesse in alles wat met de Maya’s te maken heeft. Een bezoek aan oude Maya tempels kon dan uiteraard ook niet uitblijven. De eerste tempel die we bezochten was vlakbij Tulum. We waren gewaarschuwd om vroeg te gaan in verband met de hitte dus stonden we om 9 uur al bij de ingang. De ruïnes lagen op een uitgestrekt terrein waar het inderdaad erg warm was maar een gedeelte lag ook recht aan de zee waar we even naar beneden zijn gelopen om verkoeling te zoeken in de oceaan.

Ruïnes van Tulum
Strand bij de ruïnes van Tulum

We vervolgden onze weg door de ruïnes van Tulum, het was erg mooi maar zoals ik al zei ook ontzettend warm. We besloten om de middag af te sluiten in een relaxte beachclub in Tulum. Als je de “Beach Road” neemt kom je langs allerlei mooie hotels en beachclubs. Er hangt een hele fijne relaxte hippiesfeer maar tegelijkertijd is het er ook echt hip en bruisend. Op het strand staan cabañas – kleine huisjes met rieten daken – en bijna overal kun je yogalessen nemen, sporten of gezonde sapjes drinken. Het is wel goed opletten als je over de Beach Road in Tulum rijdt. De beachbars en hotels liggen namelijk heel erg verstopt tussen al het groen. Het was dan ook puur toeval dat ik even later 1 van de clubs tegenkwam die je op bijna alle foto’s van Tulum ziet op internet.

Tulum Beach Road
Ahau Tulum Beach Hotel aan Tulum Beach Road

Coco Tulum

Hotel COCO Tulum ligt pal aan het strand, ze verhuren er cabañas die compleet zwart-wit zijn. Als je bij de ingang aangeeft alleen een drankje of hapje te willen doen kun je gewoon verder lopen via de kronkelpaadjes langs de hutjes naar het strand. En wat een uitzicht hadden we daar, geweldig! COCO Beachclub was echt een oase van rust. De muziek was echt superchill en de bar was compleet in het wit.

COCO Tulum Hotel

Naast ligbedden en zitzakken hingen er paralel aan het strand allemaal schommels zodat we tijdens onze lunch met onze voetjes in het zand een geweldig uitzicht hadden over de azuurblauwe zee. Op diverse plekken waren er gedeeltes van het strand afgeschermd omdat daar zeeschildpadjes hun eieren hadden gelegd. Eén ervan lag zelfs recht voor ons, vlak onder de eetbar. Op internet staat dat je er over het algemeen het beste vroeg op de dag kunt komen omdat het er gigantisch druk kan zijn maar wij hadden echt geluk.

Isla Holbox

Dag 2 besloten we om naar Isla Holbox te gaan. (Je spreekt het uit als Isla Olbosj) Isla Holbox is een tropisch eiland in het noorden van Yucatan met kilometers hagelwitte stranden. Het water is niet turquoise zoals bij de meeste Caribische eilanden maar eerder groen omdat het zich mengt met het (donkere) water van De Golf van Mexico. Het was een rit van 2 1/2 uur dus we vertrokken al vroeg bij ons hotel. Via de tolweg was het een aangenaam ritje. Boven de snelwegen hingen om de paar kilometers netten waaraan aapjes zich kunnen vasthouden om van de ene kant van de jungle over de weg naar de andere kant van de jungle te klimmen. En we zagen regelmatig hele grote spinnen oversteken…nou ben ik niet bang voor spinnen maar om in het wild deze vriend tegen te komen is wel even andere koek.

Van de tolweg af belandden we echter op wegen die veel slechter waren met flinke kuilen in de weg die je amper zag. Al slingerend via dorpjes en wegen waar de jungle de weg op sommige plekken bijna deed dichtgroeien kwamen we bij de veerboot in Chiquila aan. Op Isla Holbox zijn auto’s namelijk verboden en kun je je alleen verplaatsen per fiets of door een golfkarretje te huren. Wij besloten voor het laatste.

Kleurrijk en heerlijk chill

Isla Holbox is echt 1 van de tofste plekken waar we geweest zijn. Het is een klein eilandje maar het stikt er van de leuke eettentjes, hotels en bars. Er is echter geen drukte, integendeel…het is er ontzettend chill. De vele mooie kleurrijke muurschilderingen, lange hagelwitte stranden en de palmbomen maken het echt tot het mooiste eiland wat ik ooit gezien heb.

Zoals je ziet is het een kleurrijk eiland, wat dat betreft kon je in elk zijstraatje wel een prachtige mural zien. Maar dat geldt eigenlijk wel voor heel Yucatan, overal worden saaie muren omgetoverd in een kleurrijk geheel. Zouden ze in Nederland ook wel vaker mogen doen…

De stranden van Isla Holbox zijn ook echt geweldig mooi. We hebben lekker geluncht aan het strand met nacho’s en een cocktail. Niks moet alles mag…dat was zo’n beetje het gevoel van die dag.

Punta Coco

We wilden ook nog graag de zonsondergang bekijken. Dus aan het eind van de middag vertrokken we richting het westen van het eiland waar je het beste uitzicht hebt, bij Punta Coco. Omdat het de afgelopen dagen flink geregend had lagen er enorme plassen op de weg. Met het golfkarretje hebben we maar liefst 4x vast gezeten en hadden we hulp nodig van verschillende toeristen om eruit te komen. Het golfkarretje is dan ook bijna 4x verzopen en compleet afgeragd maar we kregen onze borg gelukkig terug zonder dat de eigenaar er iets van zei.😅 Op het laatst moesten we een stukje lopen omdat er teveel plassen lagen. We werden letterlijk aangevallen door een agressief leger van muggen, en alhoewel we ingesmeerd waren met DEET bleven die krengen maar op ons af komen. Uiteindelijk renden we in blinde paniek rechtstreeks de zee in om die honderden agressieve muggen van ons af te spoelen.

Jammer genoeg hadden we ons tripje naar Punta Coco iets te vroeg ingepland voor de zonsondergang en besloten we toch maar terug te gaan naar de bewoonde wereld. Er waren namelijk totaal geen voorzieningen daar en we zaten in de middle of nowhere. De enige weg terug was helaas wederom door het agressieve leger van muggen. We pakten ons in met alles wat we hadden maar het eindigde uiteindelijk in een sprintpartij en honderden muggenbulten over ons hele lichaam. De rest van de vakantie liep ik er dan ook bij als een mutant, mijn man en de kinderen hadden meer geluk…

Relaxen in de hangmatten

Op Isla Holbox loopt het water heel langzaam af, honderden meters vanaf het strand is het water nog steeds maar op kniehoogte. Echt ultiem genieten was om in het water in de hangmatten te liggen die je op het eiland op verschillende plekken tegenkomt. Zeg nou zelf…is dit niet een paradijsje?

Isla Holbox
Hangmatten op Isla Holbox

We hadden er nog wel uren willen blijven maar de terugreis zou nog zeker 3 uur duren in het pikkedonker over die vreselijke wegen dus vetrokken we nét na zonsondergang weer met de veerboot naar het vaste land.

Chichén Itzá

Dag 3 stond er weer een cultureel uitje op het programma, we gingen naar Chichén Itzá. Eén van de belangrijkste Maya steden die ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Wederom moesten we weer heel vroeg op want het was dik 2 uur rijden en het ligt in het binnenland waar het ontzettend warm kan zijn. Om 8.30 stonden we dan ook al bij de kassa. We werden rondgeleid door gids Mario die zelf ook afstamde van de Maya’s en die de Maya taal ook echt sprak. Dat maakte de belevenis bij Chichén Itzá echt compleet. We waren erg blij dat we zo vroeg gegaan waren want na 3 uur krioelde het er van de toeristen en was het bloedjeheet. Tijd om weg te gaan en de verkoeling op te zoeken in een cenote.

Ik-Kil Cenote

Een cenote is een water bevattende grot of poel, in Yucatan alleen al zijn er ruim 3000 van. Dus als je afkoeling zoekt dan is er overal wel zo’n verkoelende watergrot te vinden. Wij namen een kijkje bij één van de mooiste die op slechts 3 kilometer van Chichén Itzá lag, cenote Ik-Kil. Een ronde cenote omgeven door meterslange hangende lianen en heerlijk koud water. Ook hier kon het erg druk zijn maar omdat we een beetje buiten het seizoen waren viel dit wel mee. Er waren nette kleedkamers, douches en restaurantjes bij maar het oogde niet massaal. Ik vond het er echt fantastisch, een wonder van Moeder Natuur.

Cenote Ik-Kil

Het water was wel 60 meter diep en erg koel. Vanaf een verhoging kon je metershoog in het water springen, maar mij niet gezien…ik dobberde liever rustig rond. Mijn oudste zoon was iets stoerder dan ik en waagde wel de sprong.

Nog een laatste dagje Tulum

Op de laatste dag met onze huurauto gingen we nog een keertje naar Tulum. Een ritje over de Beach Road deed ons uiteindelijk belanden bij onze volgende beachclub.

La Eufemia

We bezochten La Eufemia. Een echte hotspot, zo werd ons verteld. Alleen stond de muziek er kneiterhard en aten de honden praktisch mee met onze lunch. Prima vibe verder hoor, dat de honden hun behoefte doen pal naast je tafel maakt ook weinig uit als je op vakantie bent. 😄 Het uitzicht op de zee was adembenemend, de mensen superchill en de honden kwamen rechtstreeks uit de zee even een knuffel bij je halen.

Beachclub La Eufemia
Tulum Beach Road

Grand Cenote in Tulum

We besloten na afloop om nog een bezoekje te brengen aan een cenote. De verkoeling daarvan was de vorige keer bij Ik-Kil zo fijn dat we dat nog wel eens wilden ervaren. Op een paar kilometer van Tulum lag de Grand Cenote. Een cenote die niet zo diep was als de vorige maar wel ontzettend mooi. We konden zwemmen tussen schildpadjes en door grotten met honderden vleermuizen aan het plafond. Freaky? Nee hoor, je had helemaal geen hinder van die beesten, het was bovenal ontzettend mooi om door dat heldere verkoelende water te zwemmen. Wel eerst even douchen natuurlijk want het water mocht niet vervuild worden met gel of zonnebrand.😉

Grand Cenote Tulum
Mijn dochter in Grand Cenote Tulum

Aan het eind van de dag brachten we onze huurauto weer terug. Helaas heb ik het roze water bij Los Colorados niet kunnen zien wat wel op mijn lijstje stond. Het zou dan ruim 8 uur rijden zijn geweest heen en terug en dat wilden we de kinderen niet aandoen. We hadden in die vier dagen al bijna 1000 kilometer afgelegd en we vonden het wel mooi geweest. De laatste anderhalve dag brachten we weer door in ons hotel, even bijkomen van de afgelopen dagen waar we heel veel mooie plekken hebben mogen zien.

Back to life, back to reality

We hebben genoten van een fantastische vakantie op het mooie schiereiland Yucatan in Mexico. Voor ons de eerste keer aan de andere kant van de plas maar zeker niet de laatste keer! Het wordt dan wel flink sparen want met 3 kinderen kost het echt een godsvermogen maar het was het allemaal waard. Soms moet je in herinneringen investeren in plaats van in materiële dingen. En wat een herinneringen hebben we gemaakt, om nooit meer te vergeten!

Liefs,

Maruska

You Might Also Like...

3 Berichten

wendy_studiozinnig.nl
    30 oktober 2019 at 20:35

Maruska, wat een onwijs mooie foto’s en dito verslag, je schrijft zo heerlijk beeldend ik heb al weer tig keer gegrinnikt. Na mijn vakantie en de hele ronde Maya las ik ook wat bekende dingen, gaaf! En yes ik heb wel in die cenote gesprongen. Toen nog wild en gek🤪! Supermooi om dit met z’n allen te doen! X Wendy

Gertrud Prins
    1 november 2019 at 16:15

Ja ja klein zegt ze dan, ha ha.. Maar zonder gekheid, wat een geweldige vakantie hebben jullie samen gehad. Dat neemt niemand jullie meer af. Heerlijk blog met dito foto’s. Tuut X

• Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.